DHA

Pre zdravé tehotenstvo je dôležitých niekoľko výživových látok, ktoré slúžia ako stavebné prvky. Tri zo známejších výživových látok, dôležitých pre ženy v plodnom veku, sú kyselina listová, jód a horčík. Jedna výživová látka, ktorú ženy veľmi nepoznajú, je DHA – omega-3 nenasýtená mastná kyselina. Pravdepodobne je to najdôležitejšia prenatálna výživová látka, o ktorej ženy nevedia.

DHA, alebo kyselina dokozahexaenová,  sa prirodzene nachádza v ľudskom tele, najmä však v šedej mozgovej kôre, v očiach a srdci. DHA je hlavnými štrukturálnym tukom v mozgu (tvorí až 97 % omega-3 tukov v mozgu) a v očiach (tvorí až 93 % omega – 3 tukov v oku).1,2

V bežnej potrave sa DHA prirodzene nachádza v morských rybách a v morských riasach.

Výsledky stále širších prieskumov podporujú význam, ktorý má  DHA ako pre matku, tak aj pre vyvíjajúci sa plod i samotné dieťa.

  • DHA počas tehotenstva a dojčenia pomáha významne podporovať vývoj nervovej sústavy plodu a dojčaťa (mozog, miecha), zvlášť schopnosť poznávania a sústredenia,  celkovú inteligenciu a pozitívne pôsobí na vývoj očí.3
  • Vývoj nervovej sústavy a rast mozgu dieťaťa sú najvýraznejšie medzi druhým trimestrom a druhým rokom života. Práve v tomto období, keď je potreba DHA pre správny inteligenčný vývoj dieťaťa najvyššia, nie je organizmus plodu i dieťaťa schopný efektívne produkovať DHA.
  • V období okolo pôrodu je plod prakticky plne odkázaný na príjem DHA placentou od matky a novorodenec na príjem materským mliekom.
  • Požiadavky plodu na DHA sú vysoké a predstavujú najväčšiu záťaž pre matku najmä v období posledných 10 týždňov tehotenstva, kedy dochádza k zabudovaniu až 90 % všetkých tukov plodu. 4
  • Príjem  DHA plodom z tela matky nezávisí len od okamžitého príjmu týchto kyselín, ale aj od ich príjmu v čase pred tehotenstvom. 5

Aká je odporúčaná dávka DHA?

Denný príjem DHA z bežnej potravy je 50 – 100 mg denne. Odporúčaná denná dávka pre tehotné a dojčiace ženy však dosahuje hodnoty minimálne 200 mg. V štúdiách bolo zistené, že tehotné a dojčiace ženy konzumujú priemerne 52 mg DHA denne, t.j. asi 25 % tejto odporúčanej dávky. 6Zahrnutie DHA do stravy je najspoľahlivejším spôsobom, ako zabezpečiť dostatočné množstvo DHA na podporu optimálneho vývoja a funkcie mozgu a očí dieťaťa. Suplementácia DHA je dôležitá ako v prenatálnom štádiu u matky (pred tehotenstvom a v jeho priebehu), tak aj u dojčených detí (materské mlieko alebo náhradná dojčenská výživa). Toto odporúčanie (200 mg DHA denne) bolo ustanovené komisiou výskumného projektu PERILIP (Perinatal Lipid Nutrition), financovaného grantom EÚ, zameriavajúceho sa na konzumáciu tukov v období pred pôrodom a tesne po pôrode.

denní dávka

Záleží na zdroji

Okrem vyššie uvedeného množstva je tiež veľmi dôležitý zdroj DHA. DHA sa prirodzene vyskytuje v mastných morských rybách a v morských riasach. Žiaduci príjem – 200 mg DHA denne – sa dá teda dosiahnuť konzumáciou jednej alebo dvoch porcií morských rýb týždenne, a to včítane mastných rýb (sleď, makrela, losos). Nakoľko však ryby z niektorých oblastí môžu obsahovať množstvo kontaminantov (napr. metylortuť, dioxíny, polychlorované bifenyly, brómované  spomaľovače horenia, toxafén, organotin), neodporúča sa v tehotenstve zvýšená konzumácia týchto výrobkov7, ale na dosiahnutie odporúčanej hladiny DHA sú pre tehotné ženy vhodné najmä zdroje rastlinného pôvodu – riasy. Metylortuť je zvlášť toxická pre rozvíjajúci sa mozog a môže nepriaznivo ovplyvniť rast dieťaťa. 8

Zdrojom DHA vo výrobku Pregnium je špeciálne pestovaná morská riasa druhu Schizochytrium sp. Olej z tohto druhu rias s vysokým obsahom DHA bol schválený rozhodnutím Rady ES 203/427/EC ako potravina nového typu. Morské riasy sú úplne čistým a bezpečným zdroj DHA pre vyvíjajúci sa plod, dieťa i tehotnú a dojčiacu matku. Dodávateľom DHA v prípravku Pregnium je renomovaná spoločnosť Martek Biosciences Corporation, ktorá je inovátorom vo výskume a vývoji produktov z rias a je garanciou kvality a bezpečnosti pre vás i vaše bábätko. Spoločnosť venovala viac ako 15 rokov práve výskumu a vývoju DHA pre použitie v doplnkoch výživy, funkčných potravinách a v dojčenskej výžive. Life’s DHA ponúka bezpečnú vegetariánsku formu, neobsahujúcu žiadne znečisťujúce látky a toxíny z oceánu. Je produkovaná z mikrorias a vyrába sa v priestoroch kontrolovaných úradom na kontrolu potravín a liekov.

V rade klinických štúdií bolo dokázané, že dodávanie DHA tehotným ženám a matkám v priebehu dojčenia vedie k lepším ukazovateľom vývoja dieťaťa, napr.:

  • k lepšiemu psychomotorickému vývoju  (napr. koordinacii oka - ruky) vo veku 2 a pol roka; 9
  • k lepšej schopnosti udržať pozornosť vo veku 5 rokov; 10
  • kvantitatívny prehľad mnohých štúdií preukázal, že príjem  DHA  matkou zvýšený o 1 g denne zvyšuje IQ dieťaťa  o 1,3 bodu; 11
  • podávanie dávok  DHA tehotným ženám bolo spojené s priaznivým účinkom na schopnosť detí riešiť problémy vo veku 9 mesiacov; 12
  • pozorovacie štúdie ukazujú, že podávanie DHA počas tehotenstva bolo spojené s lepším priebehom tehotenstva, t.j. o niečo dlhším trvaním (celková doba tehotenstva predĺžená o 2 – 3 dni), 15,16,17 menším výskytom preeklampsie (= zvýšený krvný tlak spojený s únikom bielkovín do moču, opuchmi dolných končatín, bolesťami hlavy), 15,16,17 vyššia koncentrácia DHA v materskom mlieku  a vyššia spotreba morských plodov  vedú k nižšiemu  výskytu  popôrodných depresií;18
  • významné zníženie počtu predčasných pôrodov vyplynulo z metaanalýzy uverejnenej v roku 2007; 13
  • v dotazníkovej štúdií, ktorej sa zúčastnilo celkom  11 875 žien v 32. týždni tehotenstva sa potvrdilo, že deti matiek, ktoré nedoplňovali DHA v dostatočnom množstve alebo vôbec, hovorili neskôr, mali nižší IQ, horšie sa učili, menej komunikovali s ostatnými deťmi. 14

Štúdie:

  1. Martinez M. Tissue levels of polyunsaturated fatty acids during early human development. Pediatr, 1992.120:S129-38.
  2. Lauritzen L, et al. The essentiality of long chain n-3 fatty acids in relation to development and function of the brain and retina. Prog Lipid Res, 2001. 40:1-94. (Calculated using Table 1 data. 22:6n-3/Total n-3).
  3. Cunnane SC, et al. Breast-fed infants achieve a higher rate of brain and whole body docosahexaenoate accumulation than formula-fed infants not consuming dietary docosahexaenoate. Lipids, 2000. 35:105-11.
  4. Haggarty P. Effect of placental function on fatty acid requirements during pregnancy. Eur J Clin Nutr 2004;58:1559-70.
  5. Herrera E. Implications of dietary fatty acids during pregnancy on placental, fetal and postnatal development. A review. Placenta 2002;23 (Suppl A):S9-19.
  6. Mean and Percentiles for Usual Daily Intake of n-3 Docosahexaenoic Acid (22:6) (g),United States, CSFII (1994–1996, 1998).
  7. www.cfsan.fda.gov/~dms/admehg3.html.
  8. Koletzko B., at al. for the Perinatal Lipid Intake Working Group: Dietary fat intakes for pregnant and lactating women. Consensus statement. British journal of nutrition, 2007.
  9. Jensen CL, et al. Effects ofmaternal docosahexaenoic acid intake on visual function and neurodevelopment in breastfed terminfants. AmJ Clin Nutr, 2005. 82:125-32.
  10. Jensen CL, et al. Effect ofMaternal Docosahexaenoic Acid (DHA) Supplementation on Neuropsychological and Visual Status of Former Breast-fed Infants at Five Years of Age (abstr.). Pediatric Research, 2004. 49:181A.
  11. Cohen JT, et al. A quantitative analysis of prenatal intake of n-3 polyunsaturated fatty acids and cognitive development. AmJ PrevMed, 2005. 29:366-374.
  12. Judge MP, Harel O, Lammi-Keefe CJ. Maternal consumption of a docosahexaenoic acid-containing functional food during pregnancy: benefit for infant performance on problem-solving but not on recognition memory tasks at age 9 mo. Am J Clin Nutr. 2007 Jun;85(6):1572-7.
  13. Horvath A, Koletzko B, Szajewska H. Effect of supplementation of women in high-risk pregnancies with long-chain polyunsaturated fatty acids on pregnancy outcomes and growth measures at birth: a meta-analysis of randomized controlled trials. Br J Nutr 2007;98:253–259.
  14. Hibbeln J.R., Davis J.M., Steer C. et al. Maternal Seafoof Consumption in Pregnancy and Neurodevelopmental Outcomes in Childhood (ALSPAC Study): An Observational Cohort Study, Lancet 369, 2007, 578-585.
  15. Koletzko B, Cetin I, Brenna J; for the Perinatal Lipid Intake Working Group. Dietary fat intakes for pregnant and lactating women Brit J Nutr 2007;doi:10.1017/S0007114507764747.
  16. Szajewska H, Horvath A, Koletzko B. Effect of n-3 long-chain polyunsaturated fatty acid supplementation of women with low-risk pregnancies on pregnancy outcomes and growth measures at birth: a meta-analysis of randomized controlled trials. Am J Clin Nutr 2006; 493 83:1337.
  17. Makrides M, Duley L, Olsen SF. Marine oil, and other prostaglandin precursor, supplementation for pregnancy uncomplicated by pre-eclampsia or intrauterine growth restriction. Cochrane Database Syst Rev 2006;3:CD003402.
  18. Hibbeln JR. Seafood consumption, the DHA content of mothers' milk and prevalence rates of postpartum depression: a cross-national, ecological analysis. J Affect Disord. 2002;69(1-3):15-29.


Urinal
Dialevel
Benosen
Marťankovia